Coneixes els refugis antiaeris de la teva ciutat?

Una vegada van servir per a preservar la vida i ara serveixen per a preservar la història. Són els refugis antiaeris de Barcelona. Malgrat ser una ciutat cosmopolita, reconeguda per l’art, el turisme i el clima, entre d’altres, també compta amb una història bèl·lica que no ha de ser oblidada.

L’Ajuntament ha desenvolupat l’aplicació La ciutat dels refugis, un plànol interactiu amb gairebé 1400 refugis documentats i construïts, en gran part, durant la Guerra Civil i que actualment o ja no existeixen, són d’accés privat (poden trobar-se integrats al soterrani dels edificis) o són públics i permeten visites del públic. És el cas del Refugi 307, a Poble Sec, 400 metres de túnel excavat pels veïns. Era un dels més grans, s’il·luminava amb llums de petroli i tenia bancs de fusta per acollir 2000 persones. Encara es conserva en bon estat, la seva visita és perfecta per a reviure la història des de dins.

No només hi havia refugis a Barcelona. En total, a Catalunya hi havia uns 2000, com el Refugi Antiaeri de la placeta Macià, a Sant Adrià del Besòs (parada Sant Joan Baptista – línia T5) o el Refugi Antiaeri de Sant Just Desvern (parada Rambla de Sant Just – línia T3). Ambdós espais es poden visitar amb reserva prèvia al web.

La Ciutat dels Refugis també mostra la ubicació d’on es trobaven, així com les característiques que tenien: si eren d’ús domèstic, construïts sota fàbriques, reaprofitats per a altres usos (magatzem, habitatge, cultiu…) o, curiosament, construïts per les forces feixistes per amagar-se a finals de la II Guerra Mundial.

Habitualment els refugis es construïen amb la participació de la població, seguint les indicacions d’aquells veïns que tenien coneixements d’arquitectura. Els homes eren qui excavaven i condicionaven l’espai, en molts casos amb sostres reforçats amb volta catalana i maó vist que resistien millor els bombardejos. Les dones i els nens també participaven, s’encarregaven de treure la runa a l’exterior. L’entrada es feia des de l’escala d’un edifici o des del mateix carrer, passant primer per un passadís amb forma de serp per protegir-se ràpidament de l’onada expansiva dels projectils. Sembla que totes les construccions van resistir i les persones van protegir la seva vida en tot moment, un èxit!

Share

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

“Tramvia Metropolità SA i Tramvia Metropolità del Besós SA l'informen que l seves dades seran tractades per a la publicació de comentaris als posts del bloc. Li recordem que té, entre altres, els drets d'accés, rectificació, supressió i oposició. Abans de contactar amb nosaltres, ha de llegir la informació sobre protecció de dades que es presenta en la política de privacitat.