El 19 d’octubre és el Dia Mundial del Càncer de Mama i les façanes d’institucions, solapa de jaquetes i perfils de xarxes socials s’omplen de llaços roses per recordar a totes aquelles persones que lluiten contra la malaltia, i conscienciar a tothom de la importància de la prevenció. Les autoritats indiquen que prevenir és el millor tractament, ja que si es detecta a temps, les probabilitats de curació són pràcticament del 100%.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) dedica durant tot el mes d’octubre el seu programa a la lluita contra aquest tumor, amb l’objectiu de sensibilitzar a la població i conscienciar de la seva prevenció amb diverses pautes a seguir:
- Reduir o eliminar el tabaquisme i alcohol
- Importància de realitzar activitat física regular
- Reduir l’exposició a la contaminació ambiental
- Mantenir una dieta saludable
A més de seguir aquestes indicacions, realitzar exploracions per especialistes amb regularitat és imprescindible. A partir dels 25 anys, es recomanen revisions anuals, ja que el 20% de nous diagnòstics es dóna en dones menors de 45 anys. A partir dels 40 anys, s’aconsella que es realitzin mamografies periòdicament. Tot i la creença de ser una malaltia que només pateixen dones, en realitat no és així, ja que malgrat que es dóna en un nombre més reduït, els homes també la poden patir (menys d’un 1% del total).
Personal de TRAM s’ha sumat a la causa, incorporant durant la jornada laboral un llaç rosa a la roba, amb l’objectiu de donar visibilitat i sensibilitzar d’aquesta malaltia.
D’on prové el costum de dur un llaç rosa?
Històricament s’ha utilitzat el llaç per donar visibilitat i suport a multitud de causes diferents. La idea del llaç en color rosa va ser de Charlotte Haley, una ciutadana dels Estats Units, que de forma anònima va crear aquests llaços (al principi de color ataronjat) per repartir-los entre les veïnes de la seva comunitat. Al llaç l’acompanyava una carta on manifestava que només un 5% del pressupost en investigació contra el càncer es destinava a la seva prevenció. A poc a poc va arribar a diverses personalitats, fins que l’any 1992 la revista Self, en assabentar-se de la iniciativa va decidir col·laborar amb la marca cosmètica Estée Lauder per confeccionar un milió i mig de llaços (ja ara de color rosa) dirigits a les seves clientes. Les notícies volen, sobretot si són bones i serveixen per donar visibilitat a causes tan importants com aquestes, i actualment el llaç rosa és símbol universal de la lluita contra el càncer de mama.
Així doncs, com es diu en aquella cançó popular: “Tres coses hi ha a la vida: Salut, Diners i Amor”. Que no ens faltin mai!