Curiositats dels tramvies antics

Probablement coneixes moltes dades interessants sobre TRAM, com per exemple, que va entrar en funcionament l’any 2004, després de 33 anys sense aquest mitjà de transport a la ciutat. Era l’any 1970 quan l’antic tramvia feia l’últim servei a Barcelona.

Però sabies que els combois més habituals s’anomenaven Cadeneros? Es coneixien així pel tipus de fre elèctric, de cadena i accionat manualment pel conductor. Van circular des del 1898 fins al 1965 i substituïen els tramvies de vapor i de tracció animal.

Durant els gairebé 100 anys de funcionament de l’antic tramvia, van circular diversos models amb característiques molt peculiars i que segurament desconeixies:

  • El primer tramvia elèctric de Barcelona va entrar en funcionament el 26 de gener de 1899.
  • El model Imperial (del 1872 al 1962) era de 2 pisos. En una primera època el pis superior era descobert i molts usuaris l’aprofitaven per donar un tomb per la ciutat sense cansar-se (com un bus turístic antic).
  • Les Jardineres (del 1875 al 1970) tenien els laterals descoberts i circulaven només als estius, fent el recorregut fins a la Barceloneta.
  • Els tramvies de vapor, anomenats “de foc” (del 1877 al 1904) feien el recorregut de Sant Gervasi i Sarrià. Quan circulaven, un empleat avisava del seu pas amb una trompeta.
  • El model Rippert (del 1890 al 1910) era considerat com la competència dels tramvies de vapor i de cavalls, ja que anaven tirats per mules.
  • Els tramvies Tancs (del 1922 al 1965), també coneguts com a model Pittsburg, eren de gran capacitat. Circulaven per les carreteres de Sants, Horta, Sant Andreu i Badalona, per la qual cosa, prevenien els accidents pintant el frontal amb franges llampants de color blanc i negre.
  • Els Manoletes van ser els primers combois moderns (del 1943 al 1971) i s’anomenaven d’aquesta manera perquè donaven la volta a la sorra (en castellà, ruedo). És a dir, el seu recorregut era circular.
  • Els tramvies Washington van ser els últims i els més moderns en circular (del 1962 al 1971). Procedien d’aquesta ciutat, que havia actualitzat els seus combois.

Finalment, el 18 de març de 1971 van circular les dues últimes línies de tramvia, la 59, de Drassanes a Horta, i la 51, de Drassanes a Via Júlia. Va ser un esdeveniment molt popular, ja que moltes ciutadanes van voler acomiadar-se d’un mitjà de transport que, per gairebé 9 mesos, no va complir els cent anys.

Share
  1. Jordi escude coll Respon

    30 de setembre de 2021 at 9:26

    49 i 51

  2. Carlos Urrutia Alonso Respon

    30 de setembre de 2021 at 11:21

    Fantàstic article. Yo tinc un grup a Facebook y m’agradaría podar hi aquest article, i voldria que vosaltres i fossiu

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

“Tramvia Metropolità SA i Tramvia Metropolità del Besós SA l'informen que l seves dades seran tractades per a la publicació de comentaris als posts del bloc. Li recordem que té, entre altres, els drets d'accés, rectificació, supressió i oposició. Abans de contactar amb nosaltres, ha de llegir la informació sobre protecció de dades que es presenta en la política de privacitat.