El vandalisme grafiter, un comportament incívic en augment

Els principals operadors ferroviaris de tot l’estat espanyol, agrupats en l’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari -entre els que es troben els operadors catalans Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Rodalies i TRAM- pateixen entre 4 i 5 pintades per part de grups organitzats, que ha suposat una despesa econòmica a les empreses ferroviàries de més de 62 milions d’euros entre els anys 2015 i 2016.

Aquest tipus de vandalisme és un dels principal problemes en l’àmbit de la seguretat, tant per usuaris, treballadors d’estacions com pel conjunt de la societat, amb implicacions d’àmbit social, laboral, econòmic i mediambiental. En aquest últim, l’impacte és especialment alarmant, ja que s’utilitzen esprais durant les accions vandàliques i productes agressius per reparar-les. Els perills als quals s’enfronten els vàndals no són pocs: risc d’atropellament, electrocució o caigudes. Per aquest motiu l’Observatori del Civisme reclama una actuació normativa, judicial, policial, educativa i de comunicació d’acord amb la gravetat del problema.

D’acord amb dades d’aquests operadors, el vandalisme grafiter i altres comportaments incívics són fenòmens en augment, durant el 2015 i 2016 s’han grafitat 8.644 cotxes durant 3.413 intrusions vandàliques, comportant un total de 1.321 judicis. També s’han reportat danys a les infraestructures (portes, mobiliari, circuit de vídeo, cablejats, etc.), en un total de 2.801 accions, una mitjana de 3,48 malifetes diàries.

Quin és l’objectiu de l’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari?

Constituït el setembre de 2012, agrupa als principals operadors del transport ferroviari de l’Estat. Es van unir per respondre davant d’actituds antisocials, objectivar els problemes, centralitzar dades, compartir experiències i convertir-se en un laboratori que ajudi a trobar solucions homogènies i eficients als problemes de l’incivisme en els serveis públics del transport ferroviari.

Share

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *