La història del tramvia de Barcelona es remunta a fa més de cent anys: el 1872. Es va inaugurar el mateix any que la xarxa de Bilbao i un any després que a Madrid. L’any 1971, a causa del soroll que feia i l’auge del transport privat va desaparèixer, per trenta anys més tard renovar-se i renéixer com l’au Fènix, convertint-se en el TRAM, el tramvia tal com el coneixem avui: segur, ràpid i sostenible.
El primer recorregut que van realitzar els combois al segle XIX va ser entre la plaça Catalunya i la plaça de Josepets (actual plaça Lesseps), però no es va moure gràcies a l’energia elèctrica, sinó que ho va fer gràcies a la tracció animal de cavalls i mules. Per disminuir la càrrega que devien suportar els animals, es van crear uns riells a terra (ja que encara no s’havia pavimentat) que permetien al tramvia seguir amb més facilitat la seva ruta pel camí marcat. No serà fins al 1877 que s’utilitzarà el vapor, en la ruta de l’Arc del Triomf fins a Sant Andreu. Finalment, arribaria el tramvia elèctric, substituint als anteriors.
El tramvia penjant
Curiosament va existir un projecte de tramvia penjant a la ciutat de Barcelona, la idea va sorgir arran de la primera línia de tramvia, aquest transport va despertar l’interès i van presentar-s’hi molts projectes complementaris a l’existent. La idea va ser de l’advocat Joan de Marfà Quintana, que després de comprovar com ja existia aquesta forma de transport en altres països, va obtenir una patent i va crear la Compañía Española de Tranvías Colgantes. El comboi aniria penjat del riell i la força de la tracció animal l’ajudaria a desplaçar-se. L’avantatge d’aquest projecte és que reduïa el cost econòmic en un 50% respecte a altres mitjans de transport de l’època. No obstant això, mai va arribar a veure la llum aquest projecte, probablement per desacords amb l’administració, encara que les causes són desconegudes.
A Europa podem trobar l’únic tramvia penjant en actiu del continent, es tracta del Schwebebahn de Wuppertal, a Alemanya. En un principi es va idear per la ciutat de Berlín, però el projecte no va prosperar i des del 1901 circula en aquesta ciutat. Aquest tramvia, com és d’esperar, ja no porta tracció animal, fa una ruta d’uns 13 quilòmetres, i el que és més impactant i curiós, està elevat a 12 metres del riu de la ciutat i a 8 metres del carrer. Arriba a una velocitat de gairebé 60 km/hora.
Havies sentit a parlar d’aquest tramvia?