Pedalar per la ciutat

Desplaçar-se en bicicleta té tants avantatges que no sorprèn veure com cada dia hi ha més gent que tria aquest mitjà de transport per moure’s per la ciutat.

Les ciutats han de tornar-se definitivament més humanes, reduir els nivells de contaminació de l’aire i els nivells de soroll, que causen malalties, estrès, redueixin la capacitat de concentració i porten a la infelicitat dels que hi viuen.

Perquè no poden els ciutadans tenir els avantatges de viure a la ciutat, però amb la tranquil·litat i l’aire pur que es respira fora d’elles?

Barcelona és una ciutat que té un clima i una orografia ideals per poder utilitzar la bicicleta i per això l’Ajuntament insisteix amb l’Estratègia de la bicicleta per Barcelona 2015, amb el clar compromís d’un model de mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient. Però és que a més, segons expliquen l’agrupació d’usuaris i usuàries “Amics de la Bici” desplaçar-se en bicicleta disminueix el risc d’accidents dels automòbils, que redueixen la seva velocitat quan hi ha ciclistes, és més ràpid que altres vehicles en distàncies curtes dins la ciutat, i idònia per combinar-la amb el transport públic.

L’Ajuntament de Barcelona, dins del seu Pla de mobilitat urbana de Barcelona 2013-2018, aposta per la bicicleta combinada amb el transport públic com la manera de desplaçar-se més sostenible per a mitjanes i llargues distàncies. La resta de ciutats de la Regió Metropolitana també aposten cada vegada més per la bicicleta, una conseqüència dels nous models de mobilitat que cada vegada te més adeptes. De fet, la bicicleta és el transport amb major puntuació (un 8,2) segons la darrera EMEF (Enquesta Mobilitat Dia Feiner).

Per això tots els transports públics permeten l’entrada d’aquests vehicles. A Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat es permet de forma il·limitada el seu accés, a no ser que hi hagi una gran ocupació. Al metro, hi ha un horari previst per al seu accés, i hi ha espais destinats per a les bicicletes. Al bus només s’hi pot accedir amb bicicleta plegable i al TRAM s’hi pot accedir sempre que la capacitat al tramvia ho permeti, per això cal evitar les hores punta. El TRAM i els trens disposen d’espais reservats a l’interior per col·locar-hi les bicicletes.

La bicicleta és el mitjà més ecològic, silenciós i eficient, especialment quan la comparem amb el vehicle privat. El ciclista estalvia temps en els seus desplaçaments i alhora estalvia diners. La ciutat disposa de més espai quan els veïns es desplacen en bicicleta, i aquests gaudeixen d’una millor qualitat de vida, ja que l’exercici que practiquen regularment, a banda de posar-los en forma els ajuda a prevenir moltes malalties.

La xarxa de carrils bici es va ampliant dia a dia a Barcelona, i l’objectiu és arribar als 308 quilòmetres l’any 2018, un 165% més de vies que l’any 2015, quan va iniciar-se l’Estratègia de la bicicleta. D’aquesta manera gairebé tota la població de la ciutat disposarà d’un carril bici a 300 metres de distància del seu domicili.

Si us interessa saber com es comporten els ciclistes a Barcelona, avui 29 de març, es presenta a l’Ateneu Barcelonès “The Desire Lines of Cyclists”, un estudi que s’ha realitzat a la ciutat comtal durant els mesos de setembre a desembre del 2016, i que analitza mitjançant l’enregistrament d’un vídeo a un punt concret i concorregut de la ciutat, com actuen i quines són les línies de desig dels ciclistes, és a dir quines són les trajectòries que efectuen els vianants o els ciclistes per fer recorreguts més directes independentment de la infraestructura existent.

Share