Els tramvies antics de tracció animal

Sabies que els primers tramvies va entrar en funcionament al segle XIX? A Barcelona, el 27 de juny de l’any 1872, fent el recorregut des de Pla de la Boqueria fins a la plaça Lesseps (línia A). Engegats per la Barcelona Tramways Company, aquests tramvies s’anomenaven “de sang”, eren de tracció animal, remolcats per 3 o 4 cavalls ajudats de raïls per alleugerir la càrrega.

En aquella època el tramvia era el mitjà de transport públic preferit per la burgesia, ja que les tarifes eren més altes que els ripperts o tartanes més tradicionals. Els ripperts eren vehicles tipus òmnibus, un híbrid entre un tramvia (més petit) i un autobús (sense vies) i que inicialment eren conduïts per mules. Només van estar en funcionament durant 20 anys, acabant per desaparèixer amb la xarxa electrificada.

Així, la primera flota era de 10 tramvies del model Imperial, els quals disposaven de 36 seients en dos pisos. Al pis superior, originalment amb sostre descobert, s’accedia a través d’una petita escala semicircular de ferro.

Era una molt bona manera de veure la ciutat amb vistes panoràmiques, malgrat que durant els primers anys aquesta zona era prohibida a les dones. Els tramvies Imperial del segle XIX eren de sang, però amb el pas dels anys es van electrificar. Van fer servei fins a l’any 1962.

L’any 1875 es van incorporar els tramvies Jardineres, amb laterals descoberts, perfectes per utilitzar durant els estius, habitualment en la segona línia de tramvia, des de la Boqueria fins a la platja de la Barceloneta.

Entre els tramvies de tracció animal i els elèctrics van sorgir els de vapor, molt populars en alguns països d’Europa. L’anomenat tramvia de foc feia els recorreguts des de Sant Gervasi a Sarrià i des d’Arc de Triomf fins a Gran de Sant Andreu. A causa del fum que expulsava i el soroll que feia no tenia permès l’accés a Barcelona (en aquell moment la majoria dels districtes al voltant de Ciutat Vella es consideraven extramurs o els afores). Així doncs, van acabar desapareixent.

Ja és l’any 1899 quan apareixen els primers tramvies electrificats, els Cadeneros. Es caracteritzaven per un fre de cadena accionat pel conductor donant-li voltes a una roda. El Tramvia Blau és una variant de Cadenero, els quals es convertirien en el model habitual de la flota moderna.

Imatge de portada: els primers tramvies de tracció animal a Regne Unit

Share