9 curiositats: tot el que vols saber sobre el TRAM

Ja fa anys que el TRAM és un element més del paisatge de Barcelona. Podem dir amb certesa que és una icona mòbil de la ciutat i la Regió Metropolitana. Però, coneixes bé aquest mitjà de transport silenciós i elegant? Tant si creus que sí, com si penses que no, t’oferim 9 curiositats que ben segur que et sorprendran i que et faran conèixer millor aquest mitjà de transport de mobilitat sostenible:

  • Orígens. La primera xarxa ferroviària de TRAM que es va posar en marxa va ser el Trambaix, que es va inaugurar el 3 d’abril del 2004. Al cap de poc més d’un mes, el 8 de maig, es va inaugurar el Trambesòs, així que enguany, ambdues xarxes celebren el seu vintè aniversari. 
    La parada que va donar el tret de sortida a aquest nou sistema de mobilitat va ser la de Francesc Macià, on el Trambaix va estrenar el recorregut per primer cop. De fet, el TRAM es va estrenar en cap de setmana i l’accés va ser lliure perquè els ciutadans el poguessin provar de manera gratuïta.
  • Línies, estacions i intercanviadors. Ara com ara, el TRAM compta amb un total de 56 estacions, distribuïdes en 6 línies diferents, tres a cadascuna de les dues xarxes. L’extensió total del TRAM és de 29,2 km, sent la xarxa del Trambaix una mica més llarga que la del Besòs. Al llarg del TRAM, hi ha un total d’11 intercanviadors, on s’estableixen enllaços tant amb el metro com amb la xarxa de Rodalies i les línies de FGC.
  • Xarxes espanyoles i europees. D’entre totes les xarxes de tramvia que existeixen a l’Estat espanyol, la de Barcelona és la més extensa, amb un total de 46,2 km i un total de sis línies. La més curta és la de Sevilla, que només compta amb una única línia de 2 km. Altrament, el TRAM és la quarta xarxa de tramvia més antiga d’Espanya, per darrere de la de València, Alacant i Bilbao.
    En l’àmbit europeu, la xarxa de tramvia més llarga que existeix és a Bèlgica, que també és la més llarga del món. S’anomena De Kusttra (traduït com a tramvia costaner), i té un total de 67 quilòmetres compost per 70 parades. Aquest, recorre tota la costa belga, des de gairebé la frontera amb França (al sud del país), fins a la frontera amb els Països Baixos, al nord. Arreu d’Europa, ciutats com Viena, Kíev, Budapest o Praga, també compten amb una important xarxa de tramvies.
  • Medi ambient. El TRAM contribueix a aconseguir un món millor lliure de contaminació. De fet, es calcula que un únic tramvia pot transportar més de 200 persones, que equivalen a tres autobusos o, fins i tot, a 180 cotxes privats, evitant així la generació de residus tòxics. A més és un mitjà de transport molt més segur i econòmic.
  • Un TRAM de rècords. D’ençà de la pandèmia de la COVID-19, on tot el món es va parar de cop, les xifres d’aquest mitjà de transport no han deixat de ser any rere any d’allò més positives. El nombre de persones usuàries no ha deixat de créixer, tant pel Trambaix com pel Trambesòs. Parlant en percentatges, el nombre d’usuaris el passat 2022 va ser un 31,1% superior al de l’any 2021, que aquest darrere va ser un 27,4% superior el 2020. I el 2023, el tramvia de la regió metropolitana de Barcelona va realitzar 30,9 milions de viatges, un 15,84% més que durant el 2022. Els números fan molt de goig!
  • Quatre estacions… particulars. La gran majoria de les estacions del TRAM, a diferència de les del metro, són a l’aire lliure, a peu de carrer. Només n’hi ha quatre que estan semisoterrades. Sabries dir quines són? Nosaltres sí, les parades d’Espronceda, Sant Martí de Provençals i Besòs (T5 i T6) i la de Cornellà (T1 i T2), són les úniques parades de la xarxa de TRAM que no són exteriors, sinó que es troben dins d’un túnel. De fet, les estacions estan decorades amb grans murals d’art urbà. Consulta aquest article: https://bloc.tram.cat/2020/03/13/art-urba-al-tram/
  • Municipis amunt, municipis avall. Molta gent es pensa que el TRAM és un mitjà de transport que només dona cobertura a la ciutat de Barcelona… i això no és pas veritat. De fet, avui dia, el TRAM engloba a un total de nou municipis diferents, ajudant d’aquesta manera a què passatgers de la Regió Metropolitana de Barcelona puguin accedir als punts claus de la capital catalana de forma còmoda, econòmica i sense dependre del vehicle privat. 
    El Trambaix comunica Barcelona amb sis altres municipis més (l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat) amb una longitud total de 15 km de vies. Té tres línies, totes elles desemboquen a la plaça Francesc Macià, ubicació clau amb comunicació cap diversos punts de Barcelona. 
    Pel que fa al Trambesòs, aquest comunica el districte de Sant Martí de Barcelona amb Sant Adrià del Besòs i Badalona, fent que les persones usuàries d’aquests municipis arribin fins a un dels punts més ben comunicats de la Ciutat Comtal com és la plaça de les Glòries, amb una longitud de vies de 14 km.
  • Tres noves incorporacions a la vista. Aquest any, les persones usuàries de TRAM podrem gaudir de tres noves estacions que donaran cobertura a la dreta de l’Eixample i al barri de la Sagrada Família. Aquestes tres estacions són Monumental, Sicília i Verdaguer, que enllaçaran amb les línies T4, T5 i T6 a l’estació de Glòries.
  • Vint anys del TRAM! Com bé us hem fet un tastet en el primer punt, aquest 2024 el TRAM celebra 20 anys! Per tal de commemorar aquesta xifra tan especial, estem fent un cicle d’entrevistes al tramvia d’allò més peculiars, amb alguns dels rostres populars més icònics del nostre país. No t’ho perdis!
Share

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *