Quines eren les primeres línies de tramvia?

El tramvia del segle XXI és 100% sostenible i accessible, ja que el total de l’energia utilitzada procedeix de fonts renovables, i totes les parades estan adaptades per a les persones amb mobilitat reduïda. Però els tramvies del segle XX eren completament diferents, fins al punt que els primers combois eren de tracció animal, remolcats per cavalls.

La Barcelona Tramway Company va engegar la primera línia el juny de 1872, la qual circulava des del Pla de la Boqueria fins a la plaça Lesseps. Durant el mateix any va arribar la segona línia, de la Boqueria a la Barceloneta. La tercera, arribaria l’any següent: Poblenou des del Port. Només en 5 anys ja hi havia 5 línies de servei, la quarta línia des del Raval fins a Sants, i la cinquena des de la ronda de Sant Pau fins a l’estació de França.

A partir del 1899 un avenç tecnològic permet millorar la velocitat dels tramvies i la seva eficiència: és l’electrificació del servei, coincidint també amb l’enllumenat públic, que fins aleshores era de gas. El tramvia, junt amb la bicicleta, era el transport principal a la ciutat i durant la dècada dels anys 20 (del segle XX) és quan aconsegueix gaudir de millor salut, en gran part gràcies a la inversió en infraestructura per la celebració de l’Exposició Universal. En aquest moment arriba al màxim històric de 220 quilòmetres de longitud.

A diferència del tramvia actual, podien tenir dos pisos (el superior sense sostre) i circulaven per la mateixa via que els cotxes de cavalls, les bicicletes i els vianants. L’any 1909 el director de cinema Ricard Baños va filmar “Barcelona en tramvia”, una joia que mostra com eren els carrers de Barcelona a principis del segle passat. El film va anunciar-se a La Vanguardia amb l’objectiu d’afavorir la participació de la ciutadania i, així, el 25 d’abril de 1909 a les 11 del matí, faria un recorregut confeccionat per l’ocasió aprofitant les diferents vies existents:

Sabries identificar els carrers? Entre desenes de barrets, vestits pomposos i moltes bicicletes segur que podràs reconèixer l’inici del recorregut des del Passeig de Gràcia fins al carrer Craywinckel.

Share