La TRAMa s’adapta a la nova normalitat

La TRAMa 2020 ha hagut d’adaptar-se, com molts altres esdeveniments, a una nova normalitat. Així doncs, la Marina Porras, crítica literària i membre del jurat, ha sigut l’encarregada de revelar el relat guanyador de la sisena edició a les xarxes socials. També ha entrevistat als escriptors i escriptores que han iniciat les històries: Muriel Villanueva, Maria Climent, Josep Pedrals, Xavier Mas Craviotto i Jordi Cabré, els quals han explicat la seva experiència (coincidint tots que ha sigut divertidíssim) i diverses anècdotes.

Us convidem a visualitzar les entrevistes (o tornar-les a veure si ja heu vist el directe d’Instagram) fent clic a les imatges:

  • Josep Pedrals:

L’autor del relat guanyador, Pinso municipal, volia provocar una dicotomia amb l’inici del seu text i condicionar els participants a escollir entre les opcions que feien dubtar en “resoldre-les o provocar més problemes”. La seva idea va sorgir de l’herba que es troba a les vies del TRAM. Quin animal és el més indicat per viure a la gespa? Doncs un conill, el protagonista de la història!

 

  • Muriel Villanueva

El que li ha resultat més curiós és veure com d’un mateix inici poden sorgir històries tan diferents entre si. En el seu cas el confinament va ser providencial per a redactar el seu text, ja que durant les setmanes de confinament total la seva mare veia passar el tramvia pràcticament buit. La soledat dels carrers, els semàfors en actiu i la vida passant a les llars és el que la va inspirar.

 

  • Maria Climent

Arrel d’una paraula que aquesta autora va escriure en ebrenc es va plantejar al xat dels participants seguir en aquesta varietat dialectal. Com a la Muriel Villanueva, el confinament també ha tingut molt a veure amb el text resultant, ja que la seva inspiració han sigut les vivències obligades amb la família (i els secrets).

 

 

  • Xavier Mas Craviotto

En Xavier ha explicat que l’experiència ha estat molt enriquidora perquè les persones que escriuen professionalment “estan acostumades a tenir el control del relat”, a diferència de l’escriptura col·lectiva. Un dels moments més curiosos és quan ha explicat l’origen dels 3 títols: coincideixen amb els contes de títols estrambòtics de Foster Wallace. Així, contrarestava la seriositat del seu text, d’un caire més fosc o tràgic.

 

  • Jordi Cabré

L’autor ha preferit intervenir poc en el xat dels participants per aprofitar així el coneixement col·lectiu, que resumeix com “una experiència que demana obertura de mires”.

El seu text és una història quotidiana, un joc de mirades que succeeixen al TRAM. La seva intenció però era que els participants giressin la història i convertissin el relat en quelcom surrealista (com els títols proposats). I ho han aconseguit! Segons en Cabré, ho han fet “superant les expectatives”.

A la TRAMa qualsevol experiència és benvinguda en la creació de relats. No hi ha cap guió, l’únic requisit és que el tramvia ha d’aparèixer de manera directa o indirecta a la trama. Cada autor ha iniciat 3 textos amb la mateixa introducció i, a continuació, cada participant ha continuat el fil, de vegades amb anècdotes alegres i altres vegades no tant. Totes les narracions es poden llegir al web de Quatre Ratlles, entitat especialitzada en relats col·lectius virtuals.

Enhorabona a tothom i fins a la pròxima TRAMa!

Share