Compte enrere per la T-Mobilitat

Lligar mobilitat i tecnologia no és res nou, però tenir a tocar una eina com la T-Mobilitat, i poder-la presentar en el Mobile World Congress de Barcelona, fa que aquesta unió prengui una altra dimensió.

Durant aquests dies, Catalunya, i en particular Barcelona, ha estat a l’avantguarda de la tecnologia mundial, per això no sorprèn que l’any vinent ja estigui en funcionament un sistema de transport públic revolucionari a casa nostra, que canviarà la vida dels usuaris del metro, tramvia, autobús, tren de rodalies i ferrocarrils de la Generalitat.

Hi haurà força canvis respecte l’actual sistema tarifari integrat, que ja va ser un primer pas en la millora per als usuaris quan es va implantar. Amb la T-Mobilitat, l’usuari portarà a la butxaca una sola targeta, rígida, recarregable, de vida il·limitada, que substituirà la de cartó actual i simplificarà el sistema de pagament en tots els desplaçaments amb transport públic a Catalunya.

L’estand de l’ATM al Mobile World Congress 2017 ha estat l’escenari on el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha confirmat que la tecnologia del xip sense contacte ja està a punt i només cal la seva implantació. La nova tecnologia garanteix la seguretat en les transaccions, assegura la confidencialitat de les dades, impedeix la falsificació de títols i protegeix el sistema d’atacs exteriors.

Els telèfons mòbils passaran a ser també eines de validació i l’usuari podrà saber el nombre de viatges realitzats i el saldo de cada moment. En el cas dels bitllets senzills seguiran existint les màquines expenedores de bitllets, que també seran targetes rígides, o hi haurà l’opció de pagar amb la targeta de crèdit directament, acostant-la a la màquina validadora de l’estació o del vehicle.

La T-Mobilitat pretén adaptar-se a la mobilitat dels viatgers, i quan estigui plenament implantada a tota Catalunya, a finals del 2019, premiarà els usuaris que utilitzin el transport públic amb més freqüència o quilometratge, amb la reducció del preu dels viatges. Amb aquest sistema, s’aconseguirà personalitzar el servei, incorporant les bonificacions socials de determinats col·lectius, i ajudarà als gestors a planificar de forma més eficient el transport públic, adaptant-se a l’estacionalitat de la demanda i desincentivant l’ús del vehicle privat en moments d’alta contaminació atmosfèrica, per exemple. Gràcies a T-Mobilitat s’aconseguirà també reduir el frau existent.

Els terminis per a la seva implantació comencen amb una prova pilot a la línia L9 del metro durant la tardor d’aquest any. A finals del 2018, estarà implantada als 36 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, canviant així els criteris de zonificació actual, i ampliant la zona 1 a tota l’àrea metropolitana. Tot el sistema de transport públic de Catalunya funcionarà amb la T-Mobilitat a finals del 2019, i progressivament s’hi podran incorporar altres sistemes de mobilitat com el bicing.

Share

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *