Descobreix la història de la parada de TRAM Montesa!

Sabies que la japonesa Honda és, en una petita part, també catalana? Tot va començar amb la marca de motocicletes Montesa, fundada el 1944 per Pere Permanyer i Francisco Xavier Bultó, qui curiosament, seria anys més tard el fundador de Bultaco i la competència directa de Montesa.

Als anys 40, després de la Guerra Civil, les persones més modestes es desplaçaven en transport públic o bicicleta, i les famílies benestants, habitualment feien servir el cotxe. Però arribar en bicicleta a les fàbriques dels afores de la ciutat requeria un gran esforç, ja que en aquella època no es disposava de versions elèctriques. Així, Montesa va detectar aquesta necessitat i va dissenyar unes motocicletes lleugeres, de baix consum i amb un preu prou raonable.

Inicialment, la fàbrica funcionava al carrer Còrsega, a l’Eixample, però poc temps després va traslladar-se al Poblenou. L’any 1961 va arribar la ubicació definitiva: Esplugues de Llobregat, on treballaven unes 500 persones. La Montesa era tan coneguda que el barri on s’ubicava la fàbrica du el mateix nom, i de fet, també s’anomena així la parada de TRAM.

Van arribar a vendre fins a 30.0000 motocicletes per any, gràcies a models destacats com la Montesa Impala i la Montesa Cota, referents en el món del motocròs, el trial i l’enduro.

Amb la crisi del petroli, als anys 70, les vendes es van complicar, fins al punt que Bultaco va tancar les portes. Montesa, per la seva banda, va sortir-se’n de la mala situació associant-se amb Honda, la qual va adquirir gairebé el 90% de la companyia. L’any 2002 la fàbrica d’Esplugues de Llobregat va ser enderrocada (estava situada entre el carrer del cirerer i el carrer del castanyer, on encara queda dempeus el monòlit commemoratiu), però Honda continua fabricant la Montesa Cota a la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda. Aquest model té un rècord d’antiguitat, ja que des del 1968 s’han dissenyat 44 versions diferents.

Actualment, la Montesa Impala (descatalogada) es considera una peça de col·lecció molt valuosa. Se sap que encara circulen unes 2.500 motocicletes, així doncs, si un dia en veus una, caldrà demanar un desig, segur que portarà sort!

Imatge de portada: autor Montesita per a Wikipedia (llicència CC BY-SA 4.0)

Share