Seguretat viària al TRAM: els semàfors

Un triangle, una barra horitzontal i una barra vertical. Pot semblar que parlem d’un codi secret però en realitat aquests són els senyals del semàfor del tramvia.

Segurament els veiem cada dia però no entenem el seu significat, o si més no, podem suposar per a què serveixen les barres, doncs el senyal de prohibit el pas que veiem a qualsevol carrer és una barra blanca horitzontal sobre fons vermell. Però el triangle… per a què serveix el triangle? En aquest article avui ho sabràs i t’assegurem que no tornaràs a mirar aquests semàfors amb els mateixos ulls.

Els semàfors

El semàfor per defecte mostra la barra horitzontal de prohibit el pas, quan un tramvia s’hi acosta, aquest el detecta i la llum del triangle comença a parpellejar: el conductor ha d’estar alerta fins que el convidi a passar (llum del triangle blanca fixa). Quan el comboi ja pugui passar, aquestes simultàniament deixen de parpellejar i s’apaguen, a la vegada que també s’apaga la barra horitzontal, a continuació s’encén la barra vertical: el tramvia ja pot passar.

  • Senyal horitzontal (prohibit el pas): El tramvia no pot continuar i s’ha d’aturar fins que el seu pas sigui autoritzat.
  • Senyal vertical (pas autoritzat): El tramvia pot continuar el seu trajecte.
  • Senyal triangle pampalluguejant: El conductor ha d’estar alerta i aturar el comboi si el semàfor no li permet el pas, o continuar el seu trajecte si s’autoritza el pas.
  • Senyal triangle fixa: S’ha detectat l’arribada del tramvia i a continuació el semàfor li permetrà el pas.

Fins aquí tot bé, però ara potser ens ha sorgit una altra pregunta: i què és el senyal amb la lletra D que veiem poc abans d’arribar a la parada del TRAM?

El senyal “D”

Per afavorir el pas del tramvia sense interrompre la seva marxa s’utilitzen diferents sensors que detecten quan està arribant el comboi (detector d’aproximació) i quan està sortint (detector de cancel·lació), vinculant les llums del semàfor amb el seu pas (parpellejaran les llums i a continuació s’apagaran, encenent-se a la vegada la llum de pas autoritzat). Al moment que el tramvia hagi creuat la cruïlla, la llum de prohibit el pas tornarà a encendre’s.

El senyal “D” situat poc abans d’arribar al semàfor i després del detector d’aproximació, indica el punt des d’on el conductor haurà de prendre la decisió de reduir o continuar a la mateixa velocitat segons si el semàfor està preparat per posar-se en verd (llum del triangle fixa).

La senyalització viària del TRAM, sumada a la construcció feta amb materials lleugers i als seus sistemes de frenada (elèctric, electromagnètic i mecànic), permeten una frenada i acceleració molt més ràpida, atorgant una major seguretat i rapidesa al sistema.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *