Entre avui divendres, 28 de novembre, i el pròxim dimarts 2 de desembre, arriben tres dates que han viatjat des de lluny i s’han consolidat a casa nostra, parlem del Black Friday (28 de novembre), el Cyber Monday (1 de desembre) i el Giving Tuesday (2 desembre). Però què representa cadascun?
- Conegut com a divendres negre, el Black Friday és el dia que, tradicionalment, inaugura la temporada de compres nadalenques amb significatives rebaixes a botigues i grans magatzems.
- El Cyber Monday o Ciberdilluns és la resposta digital al Black Friday, va nèixer com a estratègia de màrqueting per impulsar les compres en línia el dilluns següent a Acció de Gràcies al Estats Units.
- El Giving Tuesday és la iniciativa solidària que té lloc després de les dues jornades dedicades a les compres. Es defineix com ‘un dia per donar’ i se centra en la solidaritat. Vol ser una inspiració per a les persones d’arreu del món per a donar, ser voluntaris i donar suport a causes que marquen la diferència.
Propostes solidàries
Des de TRAM us volem proposar unes idees que combinen les compres nadalenques, que es poden fer per Internet, i que alhora són solidàries.
- Regal blau d’Unicef. És una opció solidària per fer un obsequi amb sentit: en lloc d’un objecte tradicional, fas una donació que envia subministraments reals a nens i nenes vulnerables —com vacunes, kits d’aigua i higiene, sobres de sals de rehidratació, o kits de primers auxilis—. A més, pot ser una alternativa com a regal de Nadal per a empreses: permet a companyies felicitar clients, proveïdors o empleats amb una targeta personalitzada en la qual s’explica que, en el seu nom, han fet una donació.
- Roba de Rescatem. En aquesta botiga (Rosselló, 459. Barcelona), trobaràs roba nova de mostrari, roba de segona mà i complements amb una mirada terapèutica i integradora. El seu origen és un projecte d’inserció laboral de l’associació de familiars d’afectats per trastorns de conducta, AFATRAC. Nascuda el 2021 com una iniciativa pilot centrada en la inserció sociolaboral de joves amb trastorns de conducta -un col·lectiu que té grans dificultats per accedir al mercat laboral-, actualment està reconeguda com una empresa d’inserció laboral.
- Targetes de Nadal. Les nadales solidàries de la Creu Roja permeten felicitar les festes d’una manera significativa i compromesa: no es tracta només d’un missatge, sinó d’una aportació real a projectes d’ajuda. Les targetes, dissenyades en col·laboració amb Hallmark, es poden adquirir en packs de diverses unitats (6 o 12) i estan disponibles per a particulars i empreses, les quals poden personalitzar-les amb el seu logotip i un missatge propi.
- Neules artesanes. Solidàries i artesanes, les trobaràs a la Botiga Solidària Sant Joan de Déu (SJD) i poden ser un obsequi nadalenc amb una doble càrrega emocional: són neules fetes artesanalment a l’obrador El Rosal —un projecte d’economia social que dona feina a persones amb risc d’exclusió— i cada paquet inclou un relat de Nadal escrit i il·lustrat per crear connexió. Amb la compra d’aquests tubs (conté 20 neules) no només gaudeixes d’un producte tradicional i de qualitat, sinó que també col·labores directament amb projectes socials i sanitaris de SJD: infància, salut mental, migració, i molt més.
- Mitjons Pallapupas. Una edició especial per a un regal solidari amb un toc d’humor, ple de color i bon rotllo: amb la seva compra, no només portes un element divertit al teu vestuari, sinó que col·labores directament amb l’ONG Pallapupas, que porta riures i consol als hospitals. Els mitjons són còmodes i molt originals. Tots els beneficis de la seva venda van íntegrament a finançar la seva tasca hospitalària.
