Hi ha detalls del dia a dia d’un tramvia que poden passar desapercebuts per a moltes persones usuàries, però que, en canvi, són clau per garantir l’eficiència del servei. Per exemple: has vist mai un tramvia ruixant sorra sobre els rails? Potser no t’hi has fixat, però ho fan i no és per una qüestió de neteja, sinó d’adherència.
En el cicle d’articles mensuals per explicar curiositats del TRAM, aquest desembre et descobrim la sorra, un element que els tramvies fan servir per evitar relliscades quan les vies estan mullades o contaminades per algun material extern, com poden ser les fulles dels arbres, gel, oli, etc.
Quan les primeres gotes de pluja mullen els raïls, o quan la xafogor, les fulles caigudes o altres agents embruten la superfície de l’acer, la fricció entre roda i carril pot perdre adherència. Això pot generar que es redueixi la fricció entre la roda i el carril i provocar que: el vehicle allargui la frenada, perdi estabilitat o patini i no es mogui.
Discreta, però essencial
Per revertir aquesta pèrdua d’adherència es fa servir sorra, una varietat de gra fi, seca i amb gran duresa que s’emmagatzema de manera discreta en uns dipòsits especials del mateix tramvia (unes petites caixes ocultes als baixos dels tramvies). Quan és necessari, un sistema pneumàtic ruixa aquesta sorra davant de les rodes, just al punt de contacte amb el carril. Aquesta capa fina augmenta la fricció entre roda i carril, cosa que permet mantenir la marxa dels tramvies o reduir la velocitat sense relliscar.
Aquest recurs és habitual sobretot en dues situacions: en l’arrencada —quan el tramvia comença el moviment i necessita tracció sobre un raïl humit—; i durant la frenada —sobretot en condicions de poca adherència, per assegurar que el tramvia s’atura.

Un element clau del servei
La sorra que es faci servir ha de complir especificacions molt estrictes: gra angular, resistència elevada, humitat molt baixa i dispersió controlada quan s’aplica. D’aquesta manera, pot complir la seva missió clau en el servei:
- Fiabilitat: la sorra ajuda a l’adherència just quan la fricció natural cau —aigua, gel, fulles…—, evitant relliscades.
- Funciona sense grans intervencions: el sistema està integrat en els tramvies, amb dipòsits i tubs que ruixen la sorra quan cal —no cal desplegar cap equip extern.
- Un complement vital de la mobilitat sostenible: igual que altres característiques del tramvia (frenada regenerativa, baixa emissió, tracció elèctrica), l’ús de sorra per adherència contribueix a garantir que el tramvia compleixi el seu paper en mobilitat urbana de manera fiable, independentment de si plou o fa bon temps.
