L’energia que torna: la història invisible darrere cada viatge en tramvia

En el nostre cicle d’articles mensuals per conèixer una mica més TRAM, aquest novembre ens interessem per descobrir un mecanisme de frenada que ajuda a fer del tramvia un transport més sostenible i energèticament més eficient. Perquè, quan un tramvia s’atura en una parada, el que sembla un simple fre és, en realitat, una petita revolució energètica. 

Sabies que, durant la frenada, el tramvia està generant electricitat? I, que, a més, aquesta energia, lluny de perdre’s, s’incorpora de nou a la xarxa elèctrica per ser aprofitada per altres tramvies? Estem parlant d’un exemple clar d’enginyeria eficient: un sistema de recuperació d’energia que permet estalviar més del 25 % del consum total.

Aquest mecanisme aprofita un dels grans avantatges del tramvia: el baix fregament entre roda i carril, que fa que el consum energètic sigui molt més eficient que el d’altres mitjans de transport. De fet, moure un tramvia sobre raïls consumeix deu vegades menys energia que transportar el mateix pes sobre pneumàtics. És, per tant, una tecnologia que uneix sostenibilitat i rendiment, i que converteix cada trajecte en un gest de respecte pel medi ambient.

Mobilitat neta

Els tramvies de TRAM funcionen amb tracció elèctrica al 100 %, alimentada per energia d’origen renovable. Això significa zero emissions i zero fums: ni gasos contaminants ni partícules en suspensió. En un moment en què la qualitat de l’aire és un repte a les ciutats, aquest model de mobilitat ofereix una alternativa neta i silenciosa, que millora directament la salut urbana.

En comparació, els vehicles amb motor de combustió alliberen òxids de nitrogen i partícules contaminants amb efectes nocius sobre la salut de les persones. El tramvia, en canvi, circula en silenci i sense deixar rastre. En aquest cas, la innovació col·labora en el benestar col·lectiu.

Un transport per a tothom

Però l’eficiència energètica no és l’únic atribut que defineix el tramvia. És també un mitjà accessible, intermodal i còmode: amb una alta freqüència de pas i en connexió amb altres transports per facilitar una mobilitat urbana àgil i integrada. A més, cada comboi pot portar més de 200 persones —l’equivalent a tres autobusos o 180 cotxes particulars—, fet que contribueix a reduir la congestió i recuperar l’espai públic.

El resultat és un transport que no només mou persones, sinó també idees: una ciutat més tranquil·la, més neta i més humana. Cada vegada que un tramvia frena i genera electricitat, la ciutat fa un pas endavant cap a un model més sostenible. Aquest cicle —energia que es transforma, que torna i que impulsa de nou— resumeix una filosofia: eficiència, innovació i compromís ambiental.

Share