En un tram de la xarxa de TRAM a la ciutat de Barcelona ja fa uns quants mesos que el tramvia circula amb un sistema d’alimentació diferent a la resta. En concret, en el recorregut comprès entre les places de Glòries i Verdaguer: un tram amb quatre parades que es va posar en funcionament ara fa un any. Aquest nou traçat del tramvia no només ha transformat part de l’avinguda Diagonal, sinó que també ha introduït una tecnologia pionera a l’Estat: un sistema d’alimentació subterrània que fa que, a ulls de qui el veu passar, el tramvia circuli “sense fils”.
Una Diagonal més amable i estètica
En aquest recorregut de la Diagonal, els tramvies deixen de dependre de les clàssiques catenàries aèries. El corrent arriba a través d’un tercer carril enrasat a la superfície, conegut com a APS (Alimentació per Terra), que subministra energia des del terra i elimina l’impacte visual dels cables.
Per això, en aquest tram els combois circulen amb el pantògraf plegat i connecten amb el sistema subterrani mitjançant uns patins instal·lats a la part inferior. Quan tornen a la xarxa habitual, activen de nou el pantògraf i es connecten a la catenària. Pràcticament la totalitat dels tramvies estan adaptats per treballar indistintament amb els dos modes de captació d’energia.

El sistema subterrani aporta:
- Estètica urbana: desapareixen els cables i es guanya una avinguda Diagonal més oberta i ordenada, que es converteix en un exemple de com el transport públic pot transformar i dignificar l’espai públic.
- Espai públic millor aprofitat: les voreres i els espais de vianants són més amplis i accessibles.
Operativa consolidada
El tram Glòries-Verdaguer, d’uns 2 km, es cobreix en pocs minuts i ha esdevingut un dels trams més utilitzats de l’avinguda Diagonal. Els canvis de sistema d’alimentació són fluids i la integració amb el trànsit i la resta de transports públics està consolidada.
La línia T4 de la xarxa de Trambesòs és la que opera aquest tram, mentre que les línies T5 i T6 van ajustar els seus recorreguts per adaptar-se a la nova configuració de la xarxa. L’impacte en la mobilitat és notable: s’han sumat desenes de milers de viatges diaris i la connectivitat entre barris i modes de transport s’ha reforçat.
