Com cada mes d’abril, TRAM està d’aniversari! El dia 3, concretament, fa 21 anys que la xarxa de Trambaix (línies T1, T2 i T3) va començar a rodar, connectant Barcelona amb diversos municipis del Baix Llobregat. Un mes després, ho faria la xarxa del Trambesòs (T4, T5 i T6), connectant la capital catalana amb Sant Adrià i Badalona. Aquest any, a més, a la celebració de l’aniversari s’afegeix un doble motiu de satisfacció. D’una banda, el 28 de febrer es va registrar el viatge número 500 milions en tramvia, una dada impressionat! I de l’altra, el novembre passat es va inaugurar l’ampliació del recorregut de la T4 des de Glòries, amb tres noves parades que s’endinsen de ple en l’Eixample barceloní: Monumental, Sicília i Verdaguer
Un transport del dia a dia
Els 500 milions de validacions assolits el febrer passar són una xifra destacada que demostra fins a quin punt TRAM s’ha convertit en un transport essencial per a milers de persones cada dia, i que reflecteix la confiança i preferència de la ciutadania envers aquest mitjà de transport. Aquesta xifra de validacions, i el rècord de viatges assolit en un any (el 2024 es van fer més de 35 mil validacions), també subratllen la importància del tramvia en la reducció de l’ús del vehicle privat i en la contribució a una mobilitat més sostenible a la ciutat.
Peça clau de mobilitat i sostenibilitat
Des del seu primer trajecte el 2004, el tramvia ha esdevingut una peça clau en la mobilitat urbana, oferint una alternativa de transport públic eficient i sostenible. Una aposta clara per un transport més sostenible, reduint emissions i fomentant un model de ciutat més amable per a vianants i ciclistes. Alhora, TRAM ha anat creixent i adaptant-se a les necessitats de la ciutat i les persones usuàries ho tenen clar: any rere any, el tramvia és el transport públic més ben valorat per la seva comoditat, puntualitat, eficiència i contribució a la sostenibilitat urbana. Aquesta satisfacció es reflecteix en les elevades puntuacions que rep en les enquestes de qualitat del servei.
La xarxa continua creixent!
A més, des del novembre de 2024, la línia T4 ha sumat tres noves parades , de manera que ha apropat encara més aquest servei al centre de Barcelona i ha permès una millor integració amb altres modes de transport, com les línies L2, L4 i L5 del metro, facilitant els desplaçaments de la ciutadania. I això no s’atura aquí: el següent repte és la connexió entre el Trambaix i el Trambesòs per l’avinguda Diagonal, un projecte que permetrà unir les dues xarxes per oferir una mobilitat encara més fluida. Avui dia, TRAM consta de dues xarxes, 6 línies, 31,1 quilòmetres de via i 58 parades.

Un nou tram pioner
L’ampliació del servei a la T4 amb tres noves parades, a més, presenta una innovació tecnològica important, que diferencia aquest tram del recorregut de la resta de la xarxa del tramvia: la captació d’energia és soterrada, per tant, no cal disposar de catenària aèria, alleugerint visualment el pas del tramvia pel centre de la ciutat. És l’anomenat sistema APS (alimentació per superfície), i és la primera vegada que s’implanta a l’Estat espanyol en una xarxa tramviària. A l’intercanviador de Glòries, els tramvies de la T4 pleguen el pantògraf que els uneix a la catenària i despleguen els patins per connectar-se amb l’alimentació soterrada i continuar Diagonal amunt sense catenària.
Per tant, TRAM ha complert 21 anys amb molt a celebrar: 500 milions de validacions, la satisfacció de les persones usuàries i una ciutadania que continua apostant per un mitjà de transport sostenible que ja forma part del dia a dia de Barcelona i vuit municipis més de la regió metropolitana. Per molts anys més!