El Boom de la publicitat, al Museu del Disseny

Metall que es neteja amb NETOL, brilla tant com el sol”. Us sona aquest eslògan publicitari, il·lustrat sempre amb el majordom de cara simpàtica? Doncs és la peça central de l’exposició El boom de la publicitat des de l’any 1890 fins al 1950, que s’acaba d’inaugurar al Museu del Disseny, fins al 31 de maig (parada Glòries – línies T4, T5 i T6 de TRAM).

La indústria publicitària de Catalunya es va originar cap a l’any 1850, amb l’aparició dels primers agents publicitaris que intermediaven entre els anunciants i els mitjans de comunicació. Aquesta publicitat es limitava a anuncis classificats de només text (hi havia molt poques imatges) en premsa, revistes o cartells al carrer. Un d’aquests agents, considerat com el primer publicitari, és en Rafael Roldós i Viñolas, que aprofitant el bon moment d’aquesta indústria va crear el 1872 la també considerada primera agència publicitària: el centre d’anuncis Roldós y Compañía, des d’on es van crear els anuncis de Cerebrino Mandri, Eucrol, o Potax.

A partir d’aquesta època la publicitat ja es reproduïa en altres suports més quotidians, com anuncis en llaunes, cartró o rajoles de ceràmica que utilitzaven els comerços per anunciar els productes. En aquests moments la publicitat es torna molt més impactant i les imatges predominen per damunt del text.

L’exposició fa un recorregut per 250 peces de llauna, cartró i rajoles classificades en diferents categories com l’alimentació, farmàcia, higiene, tabac, o maquinària, entre altres. Són anuncis tan importants de la història de la publicitat com els tints d’Iberia, olis Carbonell, i marques com Nestlé, Damm, Moritz o Gallina Blanca, que actualment segueixen en actiu i podem trobar a qualsevol supermercat.

Us recomanem també les diverses activitats programades en el marc de l’exposició, per a descobrir la història i curiositats de la creativitat publicitària:

  • 15 de gener, a les 19 hores

Conferència: Icones publicitàries, imatges d’un temps analògic i “políticament incorrecte”.

  • 22 de gener, a les 19 hores

Masterclass: La creativitat, per Lluís Bassat.

  • 19 de febrer, a les 19 hores

Taula rodona: Curiosos, col·leccionistes i coneixedors de la primera publicitat moderna.

L’accés a les activitats és gratuït amb l’entrada a l’exposició (general 3 € i reduïda 2 €). La programació completa es pot consultar al web.

I si voleu participar més activament del boom de la creativitat, podeu participar en el concurs d’Instagram organitzat pel Museu del Disseny. Només compartint imatges de peces publicitàries amb el hashtag #BoomPublicitat s’entrarà en un sorteig amb molts premis (més info al web). Molta sort!

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *