La Castanyada: cuinem panellets saludables!

Castanya torrada i calenta escalfa les mans… i el ventre. El refranyer popular català té expressions úniques per a cada moment. Aquesta fa referència al fred que sol fer en temporada de castanyes, entre octubre i gener. Les castanyes són un aliment d’alt valor energètic, molt ric en vitamines i baix en greixos. És el fruit sec ideal per menjar durant les activitats esportives, ja que aporta molta energia sense tantes calories com altres fruits secs.

A Catalunya hi ha 17.000 hectàrees de castanyers que abasteixen de castanyes els mercats i fruiteries durant els mesos d’hivern, i tant se celebri Halloween com la Castanyada és un producte que no sol faltar a cap llar.

Les castanyes són molt saludables, però ho són els panellets? Tenint en compte que la massa conté sucre i de vegades patata, podem dir que no ho són gaire, però com no hi ha res impossible us presentem una recepta de panellets ben saborosa i saludable!

Així doncs, apunta els ingredients per la massa (per a 4 persones):

  • 500 grams de farina d’ametlla
  • 200 grams de moniato
  • 1 barreta de vainilla
  • 1 ou
  • La ratlladura d’una llimona

La preparació és molt senzilla, barregem tots els ingredients a la vegada dins d’un bol fins que es formi una massa compacta i homogènia i deixem reposar 24 hores.

A continuació ve la part més divertida: fer panellets d’infinitat de sabors, tot i que els més tradicionals són de pinyons, d’ametlla, de coco i xocolata. Separem la massa en 4 parts iguals, i seguim les passes segons els sabors que vulguem obtenir:

  • Pinyons i ametlla: formem boletes d’uns 3 o 4 centímetres de diàmetre, les pintem amb ou, i arrebossem amb l’ingredient desitjat.
  • Coco: Barregem la massa amb uns 50 grams de coco ratllat, formem boletes d’uns 3 o 4 centímetres de diàmetre, pintem amb ou i arrebossem amb més coco ratllat.
  • Xocolata: Barregem la massa amb uns 50 grams de xocolata en pols (pot ser sense sucre), formem les boletes i pintarem només la part superior amb ou.

Mentrestant escalfem el forn a 220 graus durant uns 10 minuts i tot seguit introduïm la safata amb els panellets. S’hauran de cuinar a 180 graus durant uns 15 minuts o fins que estiguin daurats. Un cop surten del forn, quan estiguin tebis els posem a una safata i els deixem refredar. Ja tenim uns panellets més lleugers i sense sucre afegit!

Bona Castanyada!

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *