Les alteracions primaverals

Ja és primavera, però no cal que ens ho diguin. Es nota en l’aire, en les hores de llum solar, en les al·lèrgies, en l’astènia primaveral i en l’imminent canvi d’hora. Diumenge vinent perdrem una hora de son, a les dues de la matinada haurem d’avançar el rellotge i seran les tres. Aquest gest aparentment tan inofensiu, que afecta en més o menys mesura tanta gent, no és quelcom que s’hagi inventat recentment.

L’any 1918 es va establir legalment el canvi d’hora com a mitjà per aconseguir estalvi energètic, en aquell moment de carbó. Tot i així, des de llavors i fins a l’any 1950 el canvi a l’horari d’estiu es feia de forma irregular i intermitent, en funció del què disposés anualment el Consell de Ministres espanyol.

A partir de l’any 1950 aquesta pràctica es va abandonar per complet, i va ser l’any 1974, amb la crisi del petroli, que es va recuperar el canvi d’hora de forma generalitzada a tota Europa. Des del 2002, cada darrer diumenge de març el dia té una durada oficial de 23 hores i l’últim diumenge d’octubre en té 25 i és el dia més llarg de l’any.

Com en els seus orígens, aquesta pràctica se segueix fent com a mesura d’estalvi i eficiència energètica, ja que segons dades de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), el canvi horari genera un estalvi de 30 milions d’euros –impostos inclosos- a Catalunya, i la majoria d’aquest estalvi, un 90%, es produeix a les llars, amb una reducció dràstica de l’ús de llum artificial al matí. Un altre motiu pel qual es canvia l’hora és la seguretat en les carreteres, gràcies a l’aprofitament de llum natural.

Està clar que tots els canvis que es produeixen quan entrem en aquesta estació sumats al canvi de l’horari, provoquen en molta gent la coneguda astènia primaveral. Per combatre els canvis en l’estat d’ànim, la són, el cansament o la falta de concentració que alguns pateixen durant la primavera, es pot recórrer a vitamines, suplements de melatonina per aconseguir dormir millor, i també a remeis tan senzills com adaptar el cos al canvi de llum i d’horari. Anar a dormir una mica més aviat a partir d’avui i fins diumenge, per adaptar-nos al canvi d’hora, fer exercici físic durant el dia per descansar més durant la nit, limitar el consum de l’alcohol, el cafè i el tabac, estimulants que poden alterar el son, i no fer llargues migdiades, són alguns consells per viure amb total normalitat els canvis primaverals.

Per no canviar més els nostres hàbits, el TRAM continuarà amb els mateixos horaris, tot i les alteracions primaverals, però compte! Recordeu que diumenge haurem dormit una hora menys!

Share

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *